Pneumatyczny układ hamulcowy

W samochodach ciężarowych naczepach oraz przyczepach ciężkich stosuje się układy hamulcowe pneumatyczne. Taki układ hamulcowy utrzymuje wysokie ciśnienie w układzie. Hamulec pneumatyczny hamuje wtedy gdy ciśnienie spada. Spadek ciśnienia w układzie hamulcowym następuje wtedy gdy kierowca kierujący pojazdem ciężarowym wciska hamulec. Ten hamulec uruchamia zawór pneumatyczny który zmniejsza ciśnienie w układzie co powoduje hamowanie kół. Za podtrzymanie ciśnienia w układzie hamulcowym służy sprężarka – maszyna energetyczna, której zadaniem jest podwyższenie ciśnienia gazu lub wymuszenie jego przepływu (nadanie energii kinetycznej). Sprężarka jest najczęściej napędzana silnikiem pojazdu.
Zaciski hamulcowe
Bardzo dużą zaletą pneumatycznego układu hamulcowego jest to, że po zatrzymaniu się silnika kierowca może jeszcze zatrzymać pojazd oraz przy zerwaniu przewodów pneumatycznych hamulec natychmiast zacznie działać i zatrzyma pojazd.

uklad hamulcowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>